Czy warto pracować w Niemczech?

Nad wyjazdem do pracy poza granicę Polski zastanawia się nadal wiele osób. Powody decyzji mogą być różne – od politycznych, poprzez rodzinne, gdy na przykład w innym kraju pracuje już ktoś bliski. Głównie jednak myślimy o wyjeździe z powodów ekonomicznych – trudno nie zgodzić się z tezą, że w innych państwach jesteśmy w stanie zarobić więcej, tym bardziej uwzględniając wysoki przelicznik innych walut w stosunku do polskiej złotówki.  Read more

Systemy rozliczania kierowców

Rozliczanie czasu pracy kierowców to dla firm transportowych duże wyzwanie. Czy stosować system zadaniowy (dominujący jeszcze wiele lat temu) czy stosować rozwiązania zgodne z obowiązującym ustawodawstwem. Read more

Kiedy wiadomo, że klocki hamulcowe nadają się do wymiany?

Klocki hamulcowe są elementem układu hamulcowego pojazdu, który ulega stopniowemu zużyciu. Oznacza to, że po pewnym czasie klocki będzie trzeba wymienić na nowe. Pytanie tylko – kiedy taka wymiana okazuje się absolutnie konieczna? Read more

Samodzielne lakierowanie felg aluminiowych

Felgi są jednym z elementów, które potrafią w diametralny sposób zmienić wizerunek całego samochodu – w większości przypadku wystarczy już sama wymiana felg na te wykonane z lekkich stopów i w rozmiarze większym od seryjnego, aby samochód zaczął zwracać na siebie uwagę na ulicy. Jak jednak wygląda kwestia zmiany koloru felg aluminiowych? Read more

Rola zaworu EGR

Skrót EGR oznacza Exhaust Gas Recirculation, tłumacząc układ recyrkulacji spalin. Jego główną rolą jest obniżenie ilości tlenu, który jest dostarczany do komory spalania oraz obniżenie temperatury, jak i spowolnienie procesu spalania. To natomiast skutkuje wytwarzaniem mniejszej ilości toksycznych tlenków azotu, co jest wymogiem normy emisji spalin. Read more

Samochody powypadkowe – co zrobić z tym kłopotem?

Kolizje i wypadki są codziennością na polskich drogach. Ich efektem są najczęściej tylko zniszczone samochody, których naprawa nie ma większego sensu. Obowiązkiem właściciela jest jednak odpowiednie złomowanie powypadkowego samochodu w miejscu do tego przeznaczonym. Co to oznacza? Read more

Malowanie zacisków – jak to zrobić?

O ile renowacja samochodu zazwyczaj wymaga specjalistycznego sprzętu i fachowej wiedzy, to wiele elementów, montowanych w naszych pojazdach, możemy odnowić we własnym zakresie. Należą do nich m.in. zaciski hamulcowe. Inwestując niewielkie środki i odrobinę swojego czasu, możemy nadać rym podzespołom fabryczny błysk. Read more

Zasada działania poduszek powietrznych w samochodzie

Poduszki powietrzne w samochodzie stanowią podstawowe rozwiązanie w zakresie bezpieczeństwa jazdy samochodem. Pomagają one w istotny sposób zmniejszyć skutki wypadków drogowych. Aktualnie stanowią podstawowe wyposażenie praktycznie wszystkich modeli samochodów. Read more

Hyundai i10 – czyli "malec" napakowany technologią

Coraz częściej w miastach nie ma odpowiednich warunków do jazdy samochodem. A z pewnością do prowadzenia samochodu o dużych rozmiarach, charakteryzującego się wysokim spalaniem paliwa. Dlatego też popularnością cieszą się modele niewielkie, należące do segmentu A, a jednocześnie zapewniające komfort podróżowania. Nie zapominajmy, że przejazd przez zatłoczone ulice może ciągnąć się w nieskończoność. Taki właśnie jest i10 marki Hyundai, który już od początków produkcji spotyka się z uznaniem użytkowników oraz recenzentów. W tym modelu można zdecydować się na silnik benzynowy (o parametrach: 1.1 SOHC i 66KM; 1.1 SOHC i 69KM, 1.2 DOHC i 78KM, 1.2 DOHC i 85KM) bądź wysokoprężny (1.1CRDi i 75KM).
Benzynowe cechuje większe spalanie, choć i tak jest ono niskie i wynosi 5l w cyklu mieszanym. Natomiast w przypadku silników wysokoprężnych jest ono jeszcze niższe – mieści się w granicach 4.3 l/100 kilometrów w takim samym cyklu. To doprawdy ekonomiczny samochód, dostępny zarówno z automatyczną (4 – biegową) jak i manualną (5 – biegową) skrzynią biegów.

Nie karoseria zdobi samochód?

Z zewnątrz samochód nie wyróżnia się niczym szczególnym. Design jest prosty, a priorytet stanowi tutaj funkcjonalność. Pojazd jest 5 – drzwiowy, posiada nadwozie typu hatchback, i wymiary typowe dla segmentu A (wysokość – 1,54 m, szerokość – 1,595 m, długość – 3,565 m, rozstaw osi – 2,38 m). Pojemność bagażnika, jak na małe auto, jest całkiem duża i wynosi od 225 – 910 l (co oczywiste, tyle siedzenia mogą być złożone). Wnętrze także nie jest zbyt wyszukana, jakkolwiek materiały użyte do wykończenia cechuje doskonała jakość. Za to widoczność – tak z fotela kierowcy, jak i pasażerów – dobrze to rekompensuje. Ponad to fotele posiadają dopasowujący się do ciała kształt.

A w środku – samo dobro technologiczne!

Wyposażenie modelu I10 imponuje – jest bowiem bardzo kompleksowe i nowoczesne – i to zarówno w sekcji „bezpieczeństwa”, jak i „zwiększania komfortu prowadzenia”. Samochód jest oczywiście wyposażony w takie elementy jak poduszki powietrzne (dwie przednie, dwie boczne oraz dwie kurtynowe), ABS z asystentem hamowania (zmniejszającym ryzyko poślizgu podczas gwałtownego wykonywania tej czynności), jak i w ESP (system stabilizacji toru jazdy, monitorujący trakcję kół podczas hamowania). Do standardowego „pakietu bezpieczeństwa” dodano także system VSM, koordynujący działanie ESP oraz wspomagający elektrycznie układ kierowniczy (w sytuacji zmieniania pasu ruchu). Interesującym rozwiązaniem jest natomiast system HAC, czyli asystent ruszania pod górę, zabezpieczający pojazd przed ewentualnym stoczeniem się. Dla wielu użytkowników wyjątkowym ułatwieniem będą również czujniki parkowania – ułatwiające wykonywanie tego manewru, i to w każdych warunkach. Prócz tego ciśnienie w oponach nie musi być już przez kierowcę kontrolowane manualnie – specjalne czujniki ciśnienia (dostępne nawet w wersji standardowej) pozwolą na bieżąco określać, czy konieczne jest dopompowanie opon, czy też nie. W zakresie zwiększania komfortu warto natomiast wspomnieć o automatycznej klimatyzacji, rozbudowanym systemie audio (z radiem, odtwarzaczem CD i MP3 a nawet Bluetooth), kluczykach z pilotem czy wielofunkcyjnej kierownicy (sterującej głośnością, umożliwiającej podłączenie zestawu głośnomówiącego etc.).
Zaznaczamy jednak, że wersje modelu Hyundai i10 mogą różnić się ceną nawet o 10 000 złotych, w zależności od tego, jaki silnik oraz rodzaj wyposażenia posiadają. Kwota ta stanowi ponad ¼ podstawowego modelu, dlatego też przy zakupie dobrze jest rozważyć, które udogodnienia są nam potrzebne, a które – stanowią całkowicie zbędne w codziennym użytkowaniu gadżety.
Więcej o modelu: http://autocentrumlis.pl/kampanie/podglad/hyundai-i10

Sprawdzanie poziomu oleju silnikowego – to nie filozofia!

Prostota jest kluczem do powodzenia w bardzo wielu dziedzinach życia. Nie inaczej przedstawia się aspekt motoryzacji. Nieskomplikowane działania, regularne przeglądy (również te dokonywane w zaciszu własnego garażu) mogą w znaczący sposób przedłużyć okres jego bezawaryjnej eksploatacji, ale też polepszyć jego osiągi. Niezależnie od tego, czy jesteśmy kierowcami samochodu z automatyczną czy manualną skrzynią biegów, bądź jednośladu dowolnego typu. Aby silnik – serce pojazdu – działał w sposób optymalny i pozwalał na bezawaryjne podróżowanie, warto konserwować go przy pomocy dopasowanego oleju (jak najlepszej jakości). Oczywiście sam proces wymiany powinien następować cyklicznie, co kilkanaście – kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Znacznie częściej natomiast zaleca się sprawdzanie poziomu oleju. Niektórzy specjaliści sugerują nawet, by czynność ową powtarzać przed każdym skorzystaniem z pojazdu (a przynajmniej przed udaniem się w dłuższą trasę). Współcześnie oleje posiadają szereg dodatkowych właściwości. Mogą m.in. zmniejszać zużycie paliwa, minimalizować koszty eksploatacji auta, zwiększać jego przebiegi, a także zmniejszać poziom emisji spalin. Wszystkie te korzyści można osiągnąć dokonując jednego prostego wyboru. Ale by olej służył nam naprawdę dobrze, warto weryfikować, jak przedstawia się jego zużycie.

Jak się do tego zabrać?

Przede wszystkim warto pamiętać, by zaopatrzyć się w ochronne rękawiczki oraz bagnet do pomiaru. Samochód musi się znajdować na stabilnym, płaskim podłożu. Pierwszym krokiem jest rozruch silnika i rozgrzanie go (przez kilka minut), następnie należy odczekać, a później z wielką ostrożnością otworzyć maskę i przy pomocy bagnetu sprawdzić poziom oleju (przy czym warto tę czynność wykonać dwukrotnie. Może się też zdarzyć, że po podniesieniu maski nie znajdziemy bagnetu. W coraz większej ilości modeli stosowany jest wyświetlacz z aktualnym poziomem oleju. W przypadku, gdy jest go zbyt mało – uzupełniamy brakującą ilość. Zbyt niski poziom mógłby bowiem generować poważne problemy, takie jak nadmierne nagrzanie się silnika, a w efekcie – brak jego szczelności i wycieki. Choć obecnie auta są często fabrycznie wyposażane w układy, mające za zadanie zakomunikować, jaki jest poziom oleju w silniku, to warto też zweryfikować to empirycznie.
Wymiany oleju można później dokonać samodzielnie, przynajmniej w przypadku większości modeli samochodów. Większe trudności mogą nastąpić w przypadku pozornie prostszych konstrukcyjnie motocykli czy skuterów (szczególnie najnowszych modeli tych ostatnich). Jednakże warto pamiętać, że znacząca część obowiązków związanych z konserwacją (a przynajmniej odczytywania sygnałów komunikujących, kiedy takie działania są konieczne) spoczywa na barkach właścicieli pojazdów – niezależnie czy jedno – czy dwuśladów.

ynk.com isma.org https://atmlive.pl/niezapomniane-chwile-na-tarasie-odkryj-tajemnice-ogrzewania-gazowego/