Motoryzacja

Rola zaworu EGR

Skrót EGR oznacza Exhaust Gas Recirculation, tłumacząc układ recyrkulacji spalin. Jego główną rolą jest obniżenie ilości tlenu, który jest dostarczany do komory spalania oraz obniżenie temperatury, jak i spowolnienie procesu spalania. To natomiast skutkuje wytwarzaniem mniejszej ilości toksycznych tlenków azotu, co jest wymogiem normy emisji spalin.
EGR daje możliwość sterowania ilością zwracanych do silnika spalin. Zauważyć jednak należy, że większość konstrukcji zwraca gazy tylko w określonych warunkach – zazwyczaj w środkowym zakresie obrotów silnika oraz przy niskim bądź średnim obciążeniu. Stosowanie zaworu EGR ma także swoje minusy, jednym z nich jest obniżenie mocy silnika

Usterki układu EGR

Najczęściej występującą usterką układu EGR jest zablokowanie zaworu występujące w pozycji otwartej, co powoduje kierowanie spalin przez cały czas do cylindrów. Głównymi objawami nieprawidłowego funkcjonowania zaworu jest nierówna praca silnika przede wszystkim na niskich obrotach, wzrost zużycia paliwa oraz zapalenie się kontrolki „check engine”. Sadza i tłuste osady blokują ruch zaworu. Aby temu zapobiec, kierowca systematycznie powinien dokładnie oczyścić ten element. Usterki zaworu EGR często występują w silnikach spalających dużo oleju, natomiast właściciele samochodów posiadających silnik po tuningu mogą często zauważyć przegrzanie EGR, co jest skutkiem wyższej temperatury spalin.
Sprawdź: akcesoria samochodowe w sklepie eport2000.pl.

Previous ArticleNext Article
zobacz wiecje zobacz wiecje zobacz